Fettsugningen: ingreppet som hamnat i skymundan

Jag har tidigare skrivit i förbifarten att svanken har varit svullen. Ryggen har varit så rund så att jag emellanåt har känt mig som en Teenage Mutant Ninja Turtle. Mitt fokus har legat på magen men svanken har ju faktiskt också fått sig en  rejäl omgång.
 
Fettsugningen var inte något som jag hade räknat med från början. Visst hade jag noterat att jag hade kärlekshandtag men det var inget som besvärade mig nämnvärt. Och att jag hade fett bak mot ryggen visste jag inte ens om förän dr. Per Windh var där och klämde och konstaterade att "här finns det en hel del". 
 
Men eftersom fettsugningen ingick i priset så tänkte jag: jaja, skit samma, yolo
 
Magen har det varit mest med rent praktiskt, men ryggen håller också på att läka från operationen. Än, efter lite drygt sex veckor, har jag inte helt återfått känseln på höfter och länd. Stryker jag över höften känns det lite konstigt. Springer jag eller hoppar så att rumpan guppar så gör det ont i fettsugningsområdet. Ibland kliar det hemskt, typ som eksem.
 
Det läker dock på fint. Svullnaden ger sig mer och mer och jag får tillbaka känseln kontinuerligt. Jag tror att det har varit svårt att kunna se på tidigare bilder exakt hur svullen min svank har varit, men nu har jag satt ihop tre bilder som som gör det lättare. Se och jämför.
 

Det är kanske lätt att glömma i samband med bukplastik att fettsugning också är ett ganska stort ingrepp. Det är inte direkt som att läkaren bara stoppar in en liten söt slang och varsamt tappar ut fettet i en näpen plåtspann, nej, fettsugning innebär ett väldans våld på huden. Kolla bara hur jag såg ut precis efteråt. 
 
 
Jag hade dålig koll på det innan min operation för fettsugningen hamnade verkligen i skymundan. Egentligen var det bara bukplastiken jag var intresserad av så jag ställde aldrig några frågor om fettsugningen och jag förväntade mig liksom inget från det ingreppet. Jag blev till och med förvånad när jag förstod att jag fettsugits bak mot ryggen.
 
Fast jag sörjer inte fettet som sögs ut, inte ett dugg. Jag är glad att det är borta. Men ifall du ska göra en sån här operation eller göra en fettsugning, var beredd på att den också kommer att smärta, svullna, ömma och stickas. 

Mitt råd är att du frågar din kirurg om det. Hur går fettsugningen till? På vilka delar kommer det att fettsugas? Vilka komplikationer kan uppstå? 

Kommentera här: